Pedagogische doelen
De vier opvoedingsdoelen uit de Wet Kinderopvang zoals we die vorm geven binnen Kinderdagverblijf De Witte Lelie.
Als pedagogisch medewerker moet je er allereerst voor zorgen dat het kind zich veilig voelt in zijn omgeving. Alleen dan kan het kind zich als
persoon ontwikkelen en kan het leren om goed om te gaan met anderen. Je draagt de normen en waarden van de samenleving waarvan jullie beiden deel
uitmaken over aan het kind.
De bijdrage die kinderopvang levert aan de optimale ontwikkeling van kinderen.
Een nadere uitwerking van de pedagogische doelen zoals omschreven in de Wet kinderopvang leidt tot een aantal belangrijke elementen van kinderopvang
die een bijdrage leveren aan een optimale ontwikkeling van kinderen.
De 4 pedagogische doelen zijn:
1. Emotionele veiligheid
2. Mogelijkheid tot ontwikkeling van sociale competenties
3. Mogelijkheid tot ontwikkeling van persoonlijke competenties
4. Overdracht van normen en waarden
Emotionele veiligheid
• Wij zorgen dat de emotionele veiligheid gewaarborgd word door middel van een vast structuur en dagritme gedurende de dag aan te bieden
• Emoties te benoemen en gevoelens bespreekbaar te maken
• De kinderen vooral zichzelf te laten zijn, want elk kind is uniek.
Mogelijkheid tot ontwikkeling van sociale competenties
• Wij zorgen dat de sociale competentie word gewaarborgd doormiddel van kinderen te stimuleren samen te spelen, te delen, op elkaar te wachten en samen
op te ruimen
• Er is voldoende spelmateriaal aanwezig dat de sociale competentie van de kinderen stimuleert.
• We geven kinderen complimenten als ze zich goed gedragen. Dit is een goede stimulerende beloning. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er
verschillende regels, welke zoveel mogelijk met en door de kinderen gemaakt zijn. Wanneer een kind zich niet aan de regels houdt kunnen de pedagogisch
medewerkers hierop inspelen en het betreffende kind aanspreken en wij lossen conflicten samen op.
Mogelijkheid tot ontwikkeling van persoonlijke competenties
• Wij zorgen dat de mogelijkheid tot ontwikkeling van persoonlijke competenties word gewaarborgd doormiddel van de communiceren met de Ik-boodschap en
actief luisteren dit doen we omdat dit laat zien dat je begrip toont en dit wekt vertrouwen.
• Een gelijkwaardige relatie tussen volwassene en kind doormiddel van communicatie en interactie.
• Wij streven ernaar om goed met andere om te kunnen gaan.
Overdracht van normen en waarden
• Overdragen van normen en waarden doormiddel van regels samen op te stellen
• Corigeren en belonen